فرآیند تولید ورق PVB

فرآیند تولید ورق PVB

تولید ورق PVB
مقالات مقالات عمومی

فرآیند تولید ورق PVB

پیش‌تر در رابطه با ورق PVB خواندیم. اما اکنون اطلاعاتی جامع از تولید ورق PVB توسط رازین پلیمر در این مقاله منتشر شده است که می‌تواند نکات مهم و قابل توجهی از کارکرد این ورق و البته شیشه‌های لمینت را در اختیار شما قرار دهد. با ما برای بررسی فرآيند تولید ورق PVB در این مقاله همراه ما باشید.

مراحل تولید ورق PVB

ورق PVB یکی از محبوب‌ترین ورق‌های بین لایه‌ای است که برای لمینت شیشه استفاده می‌شود. PVB مخفف پلی وینیل بوتیرال است. شیشه چند لایه، که معمولا در زمینه‌های خودروسازی و معماری استفاده می‌شود، شامل یک لایه محافظ، معمولا PVB است که بین دو صفحه شیشه‌ای قرار می‌گیرد. فرآیند پیوند تحت گرما و فشار انجام می‌شود. هنگامی که تحت این شرایط لمینیت می‌شود، لایه میانی PVB از نظر نوری شفاف می‌شود و دو صفحه شیشه را به هم متصل می‌کند.

پس از مهروموم شدن، شیشه فشرده (یعنی لمینت) به عنوان یک واحد عمل می‌کند و مانند شیشه معمولی به نظر می‌رسد. لایه پلیمری PVB سخت و انعطاف پذیر است، بنابراین ترک‌های شکننده از یک طرف ورقه به طرف دیگر منتقل نمی‌شوند.
لایه میانی PVB را می‌توان در صفحات رنگی، مانند “بند سایه” آبی یا سبز در لبه بالایی شیشه جلوی بسیاری از خودروها خریداری کرد. لایه‌های PVB را می‌توان در رنگ‌های مختلف برای ساخت شیشه‌های لمینت معماری خریداری کرد.

PVB در میان تولید کنندگان ماژول‌های خورشیدی فیلم نازک فتوولتائیک مقبولیت یافته است. مدار فتوولتائیک بر روی یک ورق شیشه‌ای با استفاده از روش‌های رسوب لایه نازک و الگوبرداری تشکیل می‌شود. سپس PVB و یک ورق شیشه دوم مستقیماً روی مدار قرار می‌گیرند.

لایه لایه شدن این مجموعه مدار را محصور کرده و از آن در برابر محیط محافظت می‌کند. جریان از ماژول در یک جعبه ترمینال مهرو‌موم شده استخراج می‌شود که از طریق سوراخ در شیشه پشتی به مدار متصل است.

مدار فتوولتائیک بر روی یک ورق شیشه‌ای با استفاده از روش‌های رسوب لایه نازک و الگوبرداری تشکیل می‌شود. سپس PVB و یک ورق شیشه دوم مستقیماً روی مدار قرار می‌گیرند. لایه لایه شدن این مجموعه مدار را محصور کرده و از آن در برابر محیط محافظت می‌کند. جریان از ماژول در یک جعبه ترمینال مهر‌و‌موم شده استخراج می‌شود که از طریق سوراخ در شیشه پشتی به مدار متصل است.

مدار فتوولتائیک بر روی یک ورق شیشه‌ای با استفاده از روش‌های رسوب لایه نازک و الگوبرداری تشکیل می‌شود. سپس PVB و یک ورق شیشه دوم مستقیماً روی مدار قرار می‌گیرند. لایه لایه شدن این مجموعه مدار را محصور کرده و از آن در برابر محیط محافظت می‌کند. جریان از ماژول در یک جعبه ترمینال مهر‌و‌موم شده استخراج می‌شود که از طریق سوراخ در شیشه پشتی به مدار متصل است.

دستگاه تولید ورق PVB

تولید ورق PVB نیاز به تجهیزات خاصی دارد که تجهیزات تولید ورق PVB تنها در کارگاه‌ها و کارخانه جات تولید ورق  PVB از جمله رازین پلیمر، یافت می‌شوند. در ادامه برخی از این دستگاه‌ها را به اختصار نام برده‌ایم.

  • Purified Water Tanks
  • PVB Resin Silos
  • PVB Resins Treatment
  • PVB Reactor
  • Extruder
  • Film Thickness Measurement
  • Particles Removing
  • Chromatograph for Quality Control
  • Shaded Band

تولید ورق PVB

ویژگی ورق PVB

برای تولید شیشه‌های لمینت می‌توان از شیشه‌های آنیل شده، شیشه‌های مقاوم در برابر حرارت یا شیشه‌های سکوریت شده استفاده کرد. در حالی که شیشه‌های لمینت در صورت برخورد با نیروی کافی ترک می‌خورند، تکه‌های شیشه حاصل به جای اینکه آزادانه بیفتند و به طور جدی باعث آسیب شوند، تمایل دارند به لایه میانی بچسبند. در عمل، لایه میانی خواص مفید زیر را برای شیشه‌های چند لایه فراهم می‌کند.

  • عملکرد فیلم PVB برای توزیع نیروهای ضربه در سطح وسیع‌تری از شیشه‌ها و درنتیجه افزایش مقاومت در برابر ضربه شیشه است.
  • اگر شیشه در نهایت شکسته شود، لایه میانی برای چسباندن خرده‌های به‌دست‌آمده عمل می‌کند.
  • لایه میانی ویسکوالاستیک در هنگام ضربه و تحت بارهای استاتیکی پس از ضربه دچار تغییر شکل پلاستیکی می‌شود، انرژی را جذب می‌کند و نفوذ جسم ضربه‌ای را کاهش می‌دهد و همچنین انرژی ضربه‌ای را که به جسم ضربه وارد می‌شود، به عنوان مثال مسافر در تصادف اتومبیل، کاهش می‌دهد.
  • این فیلم، حاوی مواد افزودنی تثبیت کننده UV است. بنابراین، مانع از عبور UV می‌شود.
  • ورق PVB صدا را جذب می‌کند. این یک مانع صوتی برجسته است. بنابراین، شیشه‌های لمینت ضد صدا عالی برای پنجره‌ها و درها هستند.

اقدامات پس از تولید ورق PVB

حال که تولید ورق PVB به پایان رسیده است نیاز است شرایطی را برای فیلم تهیه شده ایجاد نماییم تا همواره قابل استفاده بماند:

  • در دمای بین 10 ℃ تا 25 ℃ نگهداری می‌شود.
  • در محیط کنترل آب و هوا در دمای حداکثر 20 ℃ پس از آب بندی نگهداری می‌شود.
  • دور از نور خورشید نگهداری شود.

حال که تولید ورق PVB مورد برسی قرار گرفت، بیش از پیش در جریان ساز‌و‌کار این فیلم قرار گرفته‌ایم. اما تنها کارخانه تولید ورق PVB در ایران و غرب آسیا شرکت رازین پلیمر است. تمامی فیلم‌های PVB تولید شده توسط شرکت رازین پلیمر راه ابریشم، همواره با یک لایه پلی‌اتیلن کلرینیت شده پیچیده شده و درون اتاق‌های تمیز خطوط تولید این شرکت، با فیلم‌های سه لایه آلومینیومی وکیوم و عایق بندی می‌گردد.​

نظرات (1)

  1. مسعود ذهبیون

    بسیار عالی و موفق باشید.
    تولید این ورق ها در جلوگیری از خسارت بسیاری که میتواند عامل موثری در جرح و قتل سرنشینان خودروها در سوانح و تصادف های رانندگی باشد، بسیار موثر است. همانگونه که میدانید در سوانح رانندگی که در کشورمان رخ میدهد سالانه نزدیک 20000 نفر کشته و صدها هزار نفر مجروح و میلیاردها خسارت مادی و معنوی و ….برجا میگذارد، که جبران این حجم خسارت مادی و معنوی واقعا غیر ممکن هست. هرچند که تلاش هایی در این زمینه صورت گرفته و میگیرد. اما کار این شرکت و کارخانه واقعا در کاهش خسارتهای این تصادف ها چشمگیر بوده و با تولید داخلی این محصول خسارت وارده به مردم و … نیز کاهش می یابد. امیدوارم همیشه شاهد فعاالیت های واحدهای موفق و موثر در کشورمان باشیم.
    به امید روزهایی بدون تصادف و سرشار از شوق زندگی و امید
    ارادتمند
    مدیر مسئول تین نیوز
    شبکه خبری تحلیلی صنعت حمل و نقل

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *